Szeretettel köszöntelek a Arany Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Arany Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Arany Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Arany Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Arany Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Arany Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Arany Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Arany Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az ún. Attila-kard palmettamintás díszítésű markolata |
||
|
Attila kardja
Priskos rétor és Jordanes említik, hogy Attila feltalálta a had
istenének szentelt és sok század óta elveszett kardot, melyhez az a hit
volt füzve, hogy a ki birja, az egész világ urává lesz. A kardot egy
pásztor találta meg, ki észrevette, hogy egyik tehene sántikál s a vér
nyoma után menve, egy a földből kiálló kardra akadt, melyet kiásott és
Attilának vitt el. (Priskos, Bonni kiad. 201 - Jordanes, Closs kiad.
93-94, 129-130 l.) A kardról egy későbbi német krónikás, aschaffenburgí
Lambert (Pertznél VII. 185.), azt mondja, hogy a magyar királyok
birtokában volt, Salamon király anyja azonban 1071-ben a bajor Ottónak
ajándékozta, mert a kard szerencsétlenné tette, aki viselte. A kard
tisztelete régi szkitha szokás (Hérodotos IV. 52), valamint megvolt a
rokon szarmatáknál is, kiknek egyik ágáról az alánokról irja Ammianus
Marcellinus (XXX. 2.), hogy náluk nincs egyház vagy hasonló szent hely,
csupán meztelen kardot szúrnak barbár szertartások közt a földbe s azt
tisztelik Mars gyanánt. Egy ilyen kard kerülhetett tehát Attila
birtokába, miről az udvarában megfordult Priskos beszél. Hogy a magyar
királyi ház birtokában volt-e olyan kard, melyről azt hitték, hogy Etele
kardja: nem bizonyos. Igaza van Hunfalvynak (Magy. Ethn. 299.), hogy
egy ilyen kardot a nemzet legszentebb ereklyéjének tekintettek volna s
nem igen hihető hogy a mondákban emléke ne maradt volna. Mindamellett az
alán szokásnak van valami nyoma. Ilyesmire emlékeztetnek legalább azok a
XIII-XIV. századbeli kardok, melyeket a székelyföldi erdőségekben több
helyen, mind a Bodzán, Páván, Dálnokon stb., a földbe szúrva találtak
minden egyéb melléklet nélkül. Mintha utolsó maradványai volnának ezek a
régi kardtiszteletnek, mely a szkitháktól és szarmatáktól egyéb
kelet-európai néptörzsekhöz is elhatolt.
Forrás: A Pallas Nagy Lexikona
http://mek.oszk.hu/00000/00060/html/008/pc000834.html#2
Móra Ferenc: Az Isten kardja
Attila már az új hazában volt, mikor egyszer különöset álmodott. Azt
álmodta, hogy meghasadt az ég, leszállt belőle egy ősz öregember, s egy
kardot kötött a király oldalára. De nagyon különös kard volt az. Arany a
markolata, s az volt a legkülönösebb, hogy amint a kardot kezébe vette,
egyszerre maga előtt látta az egész világot, rengeteg erdőket, végtelen
tengereket, fényes városokat, rettentő hadseregeket. S ahogy
megsuhogtatta a kardot a világ négy tája felé, hát az erdők meghajoltak,
a tengerek meghasadtak, a városok lánggal égtek, a hadseregek földre
hulltak.
- No, ez különös álom volt. Ugyan mit jelenthet? - tűnődött a király, s
magához parancsolta tanácsadó papjait, a táltosokat, hogy fejtsék meg
álmát.
- Nem nehéz ezt megfejteni, nagyúr - mondja a legöregebb táltos. - Azt
jelenti ez, hogy Isten a maga kardjának mását adja neked, s te azzal
hatalmad alá hajtod az egész világot.
Abban a szempillantásban suhog az ajtófüggöny, s az őrt álló vitézek egy
pásztorfiút vezetnek a király elébe. Különös kard volt a fiú kezében,
aranymarkolatú. Odanyújtotta a királynak.
- Hol vetted ezt, te fiú? - kérdi ámulva Attila.
Leborul a pásztorgyerek a földre, szava akadozik.
- Ahogy ma hajnalban nyájamat terelgettem, uram királyom, észreveszem,
hogy sántít a fehér üsző, és véres nyomot hagy a lába. Körülnézek, mi
szúrhatta meg ezen a selyemfüvön? Hát ennek a kardnak a hegye állt ki a
földből. Odamegyek, ki akarom húzni, láng csap ki belőle. Ijedtemben
elszaladtam, és csak messziről néztem, hogy lobog lánggal a kard.
Egyszerre aztán ellobbant a láng, s mire odaértem, már kint volt a
földből az egész kard, ott feküdt a füvön. Fölemeltem, és elhoztam
neked, nagyúr, mert téged illet!
- Ez az Isten kardja! - kiáltották a táltosok.
Attila pedig felnézett az égre, suhintott a karddal keletre, nyugatra,
észak felé, délnek, és ezt mondta hozzá:
Csillag esik, föld reng: jött éve csudáknak!
Ihol én, ihol én, pőrölyje világnak!
Sarkam alá én a nemzeteket hajtom:
Nincs a kerek földnek ura, kívül rajtam!
(Idézet Arany János Buda halála
című elbeszélő költeményéből.)
Forrás: http://mek.oszk.hu/00900/00973/00973.htm#3
Magyar mitológiai alak, amely Vörösmarty Zalán futása c. eposzából vált
közismertté. Eredeztetése és értelmezése többrétű. Gálos Rezső
irodalomtörténész szerint ezt a "legfiatalabb istenséget" Aranyosrákosi
Székely Sándor teremtette meg A székelyek Erdélyben c. eposzában (1823):
"Haddúr' kedveltje hősek! / Haddúr áldá meg rontó fegyvereinket; /
Haddúr kedve, hogy itt hanyatt választva maradjunk." Jókai A magyar
nemzet története c. művének az ősi vallásról szóló fejezetében perzsa
eredetet feltételez. Értelmezésében Hadúr a pogány magyarok hitvilágában
a Nap, a tűz, a háború isteni megtestesülése: "...a zend hit Adurja
volt-e azon Hadur, kinek képében - őseink - napot, tüzet vagy háborút
imádtak?" (>Ahura Mazda).
* A XIX. sz. eleji műveltségben fontos
szerepet játszó antik hagyományban is találunk párhuzamot. A hun-magyar
mondavilág egyik eleme, az Isten kardja szorosan kötődik az antik
hadistenhez; eszerint Mars kardja >Attila királyhoz, majd >Árpád
nemzetségéhez került. A kapcsolat létrejöttét elősegítette, hogy számos
antik történetíró megemlékezett a szkíták Mars- és kard-kultuszáról
(>kard); a középkori krónikások a szkítákat tartották a hunok
elődeinek. A "Hadak Istene" elnevezés már Csokonai Vitéz Mihály
Árpádiász-töredékében is szerepel: "Rettentő hadakat, vért és egy
nemzeti szörnyű / Bajnokot énekelek s a bús Hadak Istene bátor / Hét fő
hadnagyait." A "Hadúr" mellett Vörösmarty is többféle névváltozatot
használ a Zalán futásában: "Kardja Hadistennek, mellyet bámulva emelt
föl"; "...ott fenn / Lát, 's igazán vet sort a' nagy hadak' istene."
Vörösmartynál ez a mitologikus figura nemzeti istenként jelenik meg, aki
a magyarságot segíti. Ellenfele Ármány, a perzsa vallás gonosz
istenségének, Ahrimánnak magyar megfelelője, akinek ereje a jó istenség
hatalmával szemben megtörik (>Ahrimán/Ármány). * A kard csodás előkerülésének mitikus történetét a
festészet is megörökítette: pl. Iványi Grünwald Béla: Isten kardja
(1890, Bp., MNG). Ady A szétszóródás előtt c. versében Jahvéhoz
hasonló, népe vétkeit büntetéssel megtorló istenségként említi: "Hát
népét Hadur is szétszórja: / Szigorúbb istenek ezt így szokták."
Forrás: Pál József - Újvári Edit : Szimbólumtár
http://www.bkiado.hu/netre/Net_szimbolum/Szimbolumszotar.htm
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!