Arany: A Tiffany ékszer története

Szeretettel köszöntelek a Arany Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 429 fő
  • Képek - 484 db
  • Videók - 39 db
  • Blogbejegyzések - 92 db
  • Fórumtémák - 23 db
  • Linkek - 37 db

Üdvözlettel,

Arany Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Arany Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 429 fő
  • Képek - 484 db
  • Videók - 39 db
  • Blogbejegyzések - 92 db
  • Fórumtémák - 23 db
  • Linkek - 37 db

Üdvözlettel,

Arany Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Arany Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 429 fő
  • Képek - 484 db
  • Videók - 39 db
  • Blogbejegyzések - 92 db
  • Fórumtémák - 23 db
  • Linkek - 37 db

Üdvözlettel,

Arany Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Arany Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 429 fő
  • Képek - 484 db
  • Videók - 39 db
  • Blogbejegyzések - 92 db
  • Fórumtémák - 23 db
  • Linkek - 37 db

Üdvözlettel,

Arany Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

Tiffany: Álom luxus kivitelben
Ki ne emlékeznék a hatvanas évek lenyűgöző filmjére, Az álom luxuskivitelben -re Audrey Hepburnnel a főszerepben? Sokan a filmből vagy Truman Capote sikerregényéből (Reggeli Tiffanynál) ismerték meg a Tiffany & Co. nevét: a luxus, a makulátlan elegancia szimbólumát. A cég története pedig maga a megvalósult amerikai álom.


A Tiffany-kék: egy legenda születése

1837 szeptember 18-án a 25 éves Charles Lewis Tiffany John B. Young barátjával együtt az apjától kapott 1ooo dolláros kölcsönből egy luxuscikk kereskedést nyitott a new york-i Broadway-n. Minden egyes árucikk olyan vitathatatlan árkategóriába került, hogy az újságok az első oldalon írtak a boltról. Ennél jobb reklámfogást el sem lehetett volna képzelni. Az első nap bevétele 4,98 dollár volt.
Az új üzlet kifejezetten amerikai stílust képviselt, ami megváltoztatta a fényűzésről és az eleganciáról alkotott viktoriánus elképzeléseket. A természet világától inspirálva a fiatal cégtulajdonosok egyszerű és harmónikus stílust teremtettek. Kezdetben ezüst tálcákat és evőeszközöket, valamivel később ékszereket is terveztek. Egyedi, tiszta, mértéktartó stílusuk összefonódott a Tiffany & Co. márkanévvel, ami az ízlés, az elegancia mértékévé vált. Ugyanakkor szinte elsőként ismerték fel, a cég-arculat kereskedelmi jelentőségét. Így választották ki azt a szinte világító, világoskék árnyalatot, amely a mai napig összetéveszthetetlenül a céget szimbolizálja. Ebben a színben készültek és készülnek ma is csomagolások, a dobozok, a vásárlószatyrok, a kiadványok és minden reklámanyag. Idővel ez a szín annyira eggyé vált a Tiffany márkával, hogy ma már általánosan Tiffany-kékként ismerik, az exkluzivitás és az elegancia képzetét keltve.

Tiffany voltaképpen talán a világ első komplex design cége. Ami azt jelenti, hogy a cég a mindennapi életet díszítő, esztétikai szférába emelő tárgyakat tervezett. Manápság a Tiffany márka elsősorban ékszert jelent, hiszen az ékszerek által vált a cég különösen ismertté a világon. De a Tiffany név az iparművészet és a design más területeiről sem tűnt el nyomtalanul, s ezt a sokarcúságát a mai napig megtartotta.
A cég megerősödése és jelentőségének megnövekedése 1848-ban kezdődött. Ekkor felvásárolta a francia arisztokraták ékszereit, akik a politikai változások miatt elhagyták hazájukat, s ezzel a cég jelentős mértékben gyarapította vagyonát.
Ezekkel az ékszerekkel először jelentek meg drágakövek az Egyesült Államokban, így Tiffanyt jelentősége egycsapásra megnőtt. 185o-ben Tiffany megnyitotta első párizsi boltját, a Rue Richelieu-n Gideon F.T.Reed helyi társulásával., amely ma már a híres ékszerész negyedben, a rue de Paix-n található.

1851-ben a cég ezüstmunkái nemzetközi figyelemre tettek szert. Tiffany volt az első amerikai cég, amely a 925/1ooo finomság fokot használta az ezüstök előállításában, később ez lett az Amerikai Egyesült Államokban a hivatalos szabvány.
Miután Charles Tiffany 1853-ban a teljes cég vezetését egyedül vállalta, a társaság felvette a Tiffany & Co. nevet. A cég évről évre egyre nagyobb érdeklődést keltett az amerikai tehetős vásárlók körében. Hamarosan jelentős hírnévre tett szert, annyira, hogy 1861-ben Lincoln elnök beavatására Tiffany-t kérték fel egy ajándék serleg készítésére. Az elnök pedig egy apró gyöngyökből álló Tiffany nyakláncot ajándékozott a feleségének.

A Polgárháború alatt, 1862-ben a luxuscikkek iránti kereslet visszaesett, annál nagyobb szükség volt viszont a háborúban elkerülhetetlen használati tárgyakra. Így Tiffany kardokat, zászlót és orvosi műszereket gyártott a handseregnek.
1867-ben a párizsi Világkiállításon a cég az első amerikai ékszergyártóként kiváló minősítést kapott. Ezt a minőséget és az első helyet szinte az egész XX. századon át megőrizték.

1871-ben a Ház bemutatta az "Audubon" elnevezésű ezüst evőeszközkészletét. Az ágakkal, virágokkal, egzotikus madarakkal díszített ezüst evőeszközkészlet japán stílusban készült. A cég fennállása alatt számos klasszikus, modern avagy rusztikus stílusú evőeszközt tervezett, mindegyiket nemes anyagból. Ezek közül a szecessziós stílusban készült "Crysanthemum", a gazdagon díszített klasszikus és tradicionális stílusban készült "Angol király", a klasszikus és modern berendezéssel és dekorációval egyaránt harmonizáló, közkedvelt, geometrikus "Hampton" ma is kapható Tiffanynál. Ugyancsak megrendelhető a klasszikus francia stílust képviselő rusztikus formavilágú "Provence" és a legismertebb igazi Tiffany-stílúsú "Shell & thread".

A bosztoni Szépművészeti Múzeum 1873-ban felvásárolta Tiffany egy rézből, ezüstből és nielloból készült kancsóját. Ez a vétel jelzésértékű volt, hiszen ez volt az első alkalom, amikor egy ezüstből készült amerikai tárgy bekerült egy nagy múzeum gyűjteményébe.

A Gyémánt Király: Charles Louis Tiffany

1878-ban Charles Tiffany megvásárolta a világ egyik legnagyobb és legfinonabb sárga gyémántját 18ooo dollárért. A cég Dr. George Frederick Kunzt, drágakőszakértőt alkalmazta, hogy felügyelje a gyémánt metszését, amelyet végül 9o metszéssel 128.54 karátot ért. A gyémántot a dél-afrikai Kimberley gyémántbányában fedezték fel 1877-ben. Ma a vevők milliói látják a Tiffany áruház első emeletén New Yorkban. Az eredeti gyémántkristály 287.42 karát súlyú volt mielött a példa nélküli 9o metszést ejtették volna rajta. Ez 32 metszéssel több volt a hagyományos gyémántmetszésnél.
Ez az év különösen sikeresnek bizonyult a cég számára. A párizsi világkiállításon arany érmet nyertek, a cég feje C.L. Tiffany pedig megkapta a Francia Becsületrend Lovagja címet. E megtisztelő kitűntetést követően Tiffany a császári és királyi koronás fők ékszerészévé vált. Az európai arisztokrácián kívül dolgozott az ottomán császár, az orosz cár és az iráni sah számára is.

1886-ban a cég bemutatta a mai napig ismert úgynevezett "Tiffany" foglalatot. Ennek jellegzetessége, hogy a gyémántot hat platina karom emeli ki, ami lehetővé teszi a fény még hatásosabb játékát és a kő fokozott ragyogását. Ez a forma a világ legismertebb eljegyzési gyűrűjévé vált. A következő években Tiffany felvásárolta a francia koronaékszerek jelentős részét, beleértve Eugénia császárnő négy gyémántláncból komponált nyakékét. Ezek után Charles Lewis Tiffany a "gyémánt király" nevet kapta.

1889-ben a párizsi Világkiállításon újabb sikerek vártak rájuk. Tiffany kreációja a körülbelül 25 orchidea formájú arany-brossból álló kollekció arany érmet nyert, ugyanezt ezt a sikert tíz évvel később is megismételték. Ebben az évben a fiú, Louis Comfort Tiffany is megkapta a francia becsületrend lovagja kitűntető címet.
Tiffany egész fennállása alatt az amerikai társadalom legbefolyásosabb tagjai számára dolgozott. Sőt, az amerikai elnököktől és a kormánytól is kapott speciális megrendeléseket. Olyannyira, hogy 1885-ben ők készítették az Egyesült Államok új, állami pecsétjét, amely a hivatalos iratokon és a dolláron is megtalálható.
Tiffany Franciaországnak is dolgozott. A Cambon Kupát, Jules Cambon Franciaország amerikai nagykövete számára tervezték, aki jelentős szerepet játszott a spanyol-amerika háború végét eredményező hivatalos béketárgyalásokon. A francia tábornok, Ferdinand Foch részére pedig egy zafírokkal ékesített, arany és elefántcsont kardot rendeltek szintén Tiffanynál. Kiemelt francia ügyfele volt a cégnek Talleyrand-Périgord herceg és Sarah Bernhard is. Ez utóbbi számára Tiffany egy ezüst fürdőkádat tervezett, amelyet a színésznő nagyon hasznosnak talált fárasztó nyugati turnéja során.

19o2-ben Louis Comfort Tiffany elhatározta a kifejezetten Művészi Ékszerek tervezését, amelynek keretében kikisérletezték a zománcozott ékszerek újítását.
Ebben az évben elhunyt az alapító, C.L.Tiffany. A céget fia, Louis, mint művészeti igazgató vezette tovább.

Apja fia: Louis Comfort Tiffany

Louis Comfort Tiffany, az ismert ékszerész és üvegtervező 1848-ban született. Rendkívüli pályáját az ékszer, ablak és díszítő üvegtervezés területén valósította meg. Nevéhez kötődik számtalan cég és társulás, úgy mint a Tiffany & Művészek Társulása, a Tiffany Üvegtársaság, a porcelántervezésre specializálódott franciaTiffany Stúdió létrehozása és működtetése. Tiffany művészeti igazgatójaként csodálatos ékszereket tervezett, amelyeket a természet elemei és a különféle kultúrák művészete inspirált. Munkáinak értékéről a múzeumok és a gyűjtők páncélszekrényei tanuskodnak.

19o7-ben a Tiffany drágakőszakértője, George Kunzt meghatározó szerepet játszott a karát mérték, vagyis a drágakövek súlynormájának nemzetközi adaptációjában.
Majd húsz évvel később a Ház újabb kiemelkedő szakmai sikert ért el. Ezúttal az Egyesült Államok kormánya a Tiffany-féle platina tisztasági fokát fogadta el, mint szabványt, ami Tiffany-féle platina rendkívüli szépségét makulátlan tisztasága adta és adja a mai napig. Ugyanis Tiffanynál a Platina 95% tiszta platinából és csupán 5% ruthéniumból áll. Ötvözetként pedig sosem használtak kobaltot, mert annak oxidációja kedvezőtlenül befolyásolta volna a platina tiszta fényét, amely méltó összhangot alkot a gyémánt ragyogásával.

194o-ben székházuk az 57-dik utcából Fifth Avenue-ra költözött és a mai napig ott található. A XX század a fejlődés százada volt, és Tiffany kreációi mindig kifejezték egy adott korszak lényegi sajátosságait. Így a '2o-as évek extravaganciájától a '3o-as évek modernizmusáig egészen a '4o-es években felvirágzó aerodinamika koráig. A háborús évek Amerikában nem érzékeltették olyan drasztikusan a hatásukat, mint Európában, ennek köszönhetően bár az európai üzletek forgalma visszaesett, Amerikában az üzlet folyamatosan virágzott. És a korszak legelbűvölőbb asszonyai, úgy mint Jacqueline Kennedy Onassis, Madame William "Babe" Paley és Diana Vreeland Tiffany ékszereket hordtak. A legismertebb Tiffany kollekciók és motívumok az Atlas, a Bamboo, a Dogwood,az Etoile, a Garland, a Nature, Sutton, Vannerie, Viktoria, és Wood. Ezek mindegyike sorozatban, együtt és külön is megvásárolhatók a mai napig.

Jean Schlumberger: álmok luxuskivitelben

195o-ben megjelent Truman Capote bestsellere a "Reggeli Tiffanynél" vagyis az Álom luxuskivitelben, amelynek hősnője, a rendkívül színes egyéniség Holly Golightly, az egyik legismertebb irodalmi hőnővé vált. A Parramount Stúdió 1961-ben filmet készített a regényből az elbűvölő Audrey Hepburn főszereplésével. Ez fantasztikus reklámot jelentett.

1956-ban az ismert francia ékszerész Jean Schlumberger-vel a Tiffany elnöke, Walter Hoving (aki Louis Comfort Tiffany 1933-as halálától vezette a céget) kizárólagos szerződést kötött és Schlumberger megnyitotta saját Tiffany & Co. szalonját. Schlumberger 19o7-ben született a franciaországi Elzászban. A '3o-as évektől Párizsban élt, ahol hamarosan felismerték rendkívüli tehetségét az ékszertervezésben.Baráti körében - amelynek tagja volt Marina kenti hercegnő és Diana Vreeland is- közkedveltté váltak az eredeti formavilágú, eklektikus ékszerek. Elsa Schiaparelli, a kor legelittebb divattervezője pedig egyedi ékszergombokat és ruhaékszereket rendelt tőle új kollekcióihoz.Az általa tervezett ékszereket a temészet sokszínűsége inspirálta. Aranyból és a drágakövek széles palettájából reprodukálta a virágok szépségét, a madarak egzotikumát és különféle mítikus figurákat. Tiffanynál szabadon kísérletezhetett a különféle drágakövek, mint az ametiszt, a zafír és az akvamarin összekomponálásával 18 karátos sárga aranyfoglalatban. Kísérletének egyik kiemelkedő darabja a híres Paradicsommadár. Munkássága egy külön designtörténeti korszakot jelentett a cég történetében.

1963-ban a cég megnyitotta első, New Yorkon kívüli amerikai üzletét San Franciscoban, s ettől kezdve fellendült az üzletek nyitása szerte a világban.
1968-ban a First Lady, Lyndon Baines Johnson felesége, felkérte Tiffanyt, hogy készítsenek egy porcelán étkészletet a Fehér Ház számára. A készletet kilencven virág díszítette. 1969-ben újabb, eddig ismeretlen követ kezdtek alkalmazni. Ez a kékesen áttetsző féldrágakő a tanzanit volt, amely mint nevéből is kitűnik Tanzániából származott. Használatát Henry B. Platt, a cég elnök-vezérigazgatója, az alapító szépunokája engedélyezte.

A nemzetközi fellendülés jegyében Tiffany 1972-ben Japánban is üzletet nyitott . Mára kiterjedt kiterjedt bolthálózatlal rendelkezik az Egyesült Államokban, Kanadában, Európában, Ázsiában, a Közel-Keleten és és Latin-Amerikában.

Elsa Peritti nemesen egyszerű eleganciája

1974-ben egy olasz ékszertervezőnő, Elsa Peretti mutatta be kollekcióit, és ettől kezdve alapvetően megváltozott és modernizálódott a Tiffany-image. Ékszereire a megkapó egyszerűség, a formák és az anyagok tisztasága, a vonalak és sziluettek folytonossága és érzékenysége a jellemző. Kedvelt anyaga a magasfényű ezüst,amely így visszaszerezte korábban elvesztett presztizsét.

Elsa Peritti Firenzében született, tanulmányait Svájcban és Rómában végezte, ahol belsőépítész diplomát szerzett. 1966-ban Barcelonába telepedett le, ott manőkenként dolgozott. Majd New Yorkba ment, ahol ékszertervezésbe fogott. 1969-ben első alkotásait Giorgio di Sant'Angelo kollekciójával együtt mutatta be. A kritikusok egyhangúan dicsőítették és hogy méltó volt a dícsérő szavakra, a Coty-díj is igazolta, amit munkáinak kifogástalan minőségéért kapott. 1974-ben kizárólagos szerződést kötött a Tiffanyval. A nyolcvanas évek elején elnyerte Amerika két legjelentősebb tervezői díját. 199o-ben, ötvenedik születésnapja alkalmából külön kiállítást szerveztek számára, különös tekintettel Tiffanynak tizenöt év alatt tervezett modelljeire. 1997-ben a Divattervezők Amerikai Egyesülete az "Év kiegészítőinek tervezője" címet adományozta neki.

Újítások és hagyományok

198o-ban újabb hölgy tűnt fel a Tiffany tervezői táborában, akinek neve már születésétől kezdve ismer volt: Paloma Picasso. Paloma Párizsban született, Pablo Picasso és Francoise Gilot lányaként, így természetes volt, hogy a művészi tehetséget és érzékenységet szinte már az anyatejjel szívta magába. Felnőttként Paloma az avantgarde színházak számára tervezett jelmezeket. Tehetségét csakhamar felismerte Yves Saint Laurent, aki méretre készített darabokat rendelt meg saját kollekciója számára. Paloma ékszerei ugyancsak lenyűgözőek voltak, ragyogó érzékkel házasította össze a színeket és a méreteket, kiváló összhangot biztosítva a drágakövek egyedisége, a ragyogó színek és a 18 karátos arany között.
De nemcsak a modernitást nyert teret a Tiffany alkotások formavilágában. A nyolcvanas években megjelent egy ugyancsak excluzív és a francia arisztokrácia hagyományaira épülő étkészlet, amelyet a királyi származású francia Chantal hercegnő tervezett. Az arany és fehér borostyán motivumot a "Kastély Étkészlet" inspirálta, amelyet még Tiffany készített, Lajos-Fülöp, francia király számára.
A porcelán és kritálytervezésnek azonban jelentős hagyománya volt Tiffanynál, amelyet a mai napig ápol. Tíz legismertebb étkészletét - amelyeket a minőségi porcelánról, a letisztult Tiffany-designról és a tipikus díszítési motívumokról ismerhetünk fel - ma is sikerrel forgalmazzák szerte a világon.

1984-ben egy befektető csoport, amelyet Tiffany jelenlegi elnöke, William R. Chaney vezetett , néhány magánbefektető vel együtt megvásárolta a néhai Charles Louis Tiffany örökét az Avon Products számára. 1986-ban Tiffany újra Európában fejlesztette a piacot és újra megnyitotta londoni boltját, amelyet a második világháború után be kellett zárni. 1987. május 5-én Tiffany felkerült a New York-i Tőzsdére. Egy év múlva, a cég fennállásának 15o-edik évfordulója alkalmából kiállítást rendeztek a Tiffany tiszteletére Amerika legjelentősebb múzeumai: a new york-i Természettörténeti és Művészeti Múzeum, a bosztoni Szépművészeti Múzeum, és a chicagoi Természettörténeti Múzeum is. Ez alkalomból jelentette meg a cég első parfümjét, a Tiffany & Co. védjeggyel ellátva. 1995-ben pedig a párizsi Louvre Iparművészeti Múzeuma emlékezett Jean Schlumberger-re, akinek retrospektív kiállítását az "Egy gyémánt a városban" címmel rendezték.

1997-et ragyogó üzleti sikerrel zárta a cég. Fennállásának 16o éve alatt a társaság eladásból származó nettó árbevétele első alkalommal haladta meg az 1 milliárd dollárt. 114 évvel a híres Tiffany-féle eljegyzési gyűrű megjelenése után, egy újabb eljegyzési gyűrűt jelentettek meg, a Lucida-t. A fehér, szögletesre csiszolt gyémánt, amelyet négy apró platina karom foglalatába helyeztek, a klasszikus Tiffany-stílus újjászületése volt. Foglalata plasztikusan kidolgozott, amely kiemeli a gyémánt egyedi fényét és ragyogását.A Lucida-ból később egész ékszercsaládot fejlesztettek.

Immáron több mint százhatvan éve, hogy Tiffany nemzetközi rangra tett szert: az élet meghatározó pillanatai gyakran Tiffany egyedi alkotásaihoz kötődnek. MertTiffany egyedülálló a világon, miként ragyogó, zöldeskék csomagolása is összetéveszthetetlen. Önmagában is az érték és a minőség szimbóluma. A sokak által csak álmodott luxus-valóság. A tovább élő az amerikai álom.

Fekete Vali

Címkék: tiffany történet ékszer

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu